Alcohol i cultura popular: entre el comportament nociu i el lubricant social
En aquest precís moment de l’any, entre l’eufòria pel retorn de les precipitacions, la preocupació pel rearmament a escala global i la vella resignació pel funcionament dels trens en aquest país, encarem una nova tongada d’actuacions, tallers, estades, colònies i altres esdeveniments bastoners que farceixen el calendari. Nous balls, noves coreografies, noves cares i nous escenaris fan encarar l’any 2025 amb un somriure a la cara. Aquesta bona relació entre les integrants de la colla bastonera del Pla de l’Aigua ajuda a crear noves sinèrgies i impulsar i millorar-nos com a grup.
Com la resta d’agrupacions de cultura popular, la bona sintonia és necessària per donar contingut i continent a totes les iniciatives que es volen impulsar. Però, malgrat tot, lluny de tenir una ment maquiavèl·lica, no tota fi justifica els mitjans per arribar-hi. A tall personal, penso que el consum d’alcohol, que pot ajudar a relacionar-nos de forma més desinhibida o a desconnectar del nostre dia a dia, no hauria de ser tan present dins de l’àmbit de cultura popular. Els efectes d’aquesta droga (legal, sí, però droga) a curt, mitjà i llarg termini per les persones consumidores i per les persones que rodegen són conegudes, però no són conscienciades, sinó que, pel davant, passen comentaris que ho intenten justificar: només és una!, La vida és curta i cal gaudir-la! (com si fos l’única via de gaudir-la).
Davant aquest escenari, la cultura popular té l’objectiu de crear espais d’oci, lligades amb el patrimoni històric i d’arrelament, allunyades d’aquests comportaments nocius. Cada vegada són més les agrupacions socials i culturals que trenquen amb la normalització de l’alcohol, i aquest és el camí. Des de la colla bastonera del Pla de l’Aigua, i també de forma personal, creiem que aquest és el sender correcte, amb una metodologia concreta: PEDAGOGIA. Com a organitzadores d’esdeveniments d’oci nocturn per les Festes Majors de Lleida, fa uns dies vam rebre una formació sobre prevenció i intervenció de conductes de risc relacionades amb el consum d’alcohol. Gràcies a aquesta formació, ens podem dotar d’eines, algunes noves i d’altres ja conegudes, per gestionar i, sobretot, evitar que algunes conductes succeeixin.
Cada vegada som més les persones que ens declarem obertament no consumidores d’alcohol, i la cultura popular té un paper molt rellevant en la difusió del relat que pot canviar els fets en un futur no molt llunyà.
Marçal Segarra Mercè - Membre actiu de la colla bastonera del Pla de l’Aigua
Afegeix un nou comentari
Comentaris (0)