"Es pot estudiar música quan ja no ets un nen?"

Aquesta és l’eterna pregunta que es fa molt gent en algun moment de la seva vida. La resposta no pot ser més clara i contundent: la música no té edat ni gènere. Què millor que poder tocar un instrument i gaudir-ne. Quan un ja és adult pot dedicar tot el temps que vulgui a l’estudi.

 

L’alumne adult entén la música com una manera de gaudir-ne. És una bona teràpia per millorar l’estat anímic, l’humor, el benestar de la persona, la capacitat d’aprenentatge i la comunicació. Exercita l’oïda i la memòria auditiva, i compensa algunes mancances o conseqüències pròpies del deteriori de l’edat avançada. Diuen que el cervell d’un músic adult envelleix millor, essent el major benefici a llarg termini que podem esperar per una millor qualitat de vida.

 

 

Quin és el límit d’edat per aprendre música?

 

Realment no hi ha límits per aprendre música, ni per tocar un instrument. Quan hi han ganes, sempre que la salut acompanyi, amb esforç, voluntat i constància, l’edat no és una limitació. Realment l’important són les ganes d’aprendre, de viure, sentir i gaudir fent música.

 

 

Quan es poden iniciar les classes de música per a joves i adults?

 

Amb una hora a la setmana, en no estar reglades, es poden iniciar en qualsevol moment del curs. En ser individuals, alumne-professor, només cal posar-se d’acord en el dia i l’hora. Depenent dels altres estudis que pugui estar cursant el jove o de la professió de l’adult, o si ja està jubilat, les escoles de música ofereixen la possibilitat de donar les classes pels matins en un ambient més relaxat i reservat que per les tardes, ja que les instal·lacions són més concorregudes per alumnes en edat escolar. També posem facilitats als alumnes de poder estudiar l’instrument a la mateixa escola, especialment el piano, en el cas de no tenir-ne a casa.

 

 

Com ensenyem música sense coneixements previs de llenguatge musical?

 

A molts adults els frena la il·lusió d’estudiar música i tocar un instrument musical en pensar que necessiten tenir nocions de llenguatge musical. I no és així.

 

S’ensenya el llenguatge musical directament sobre l’instrument escollit des del primer dia. En la mesura que practiquem amb l’instrument, s’aprèn el llenguatge musical. Cada instrument té la seva particular tècnica d’aprenentatge. Evidentment si l’alumne jove o adult vol rebre, a més a més, classes de llenguatge musical suplementàries, no hi ha cap inconvenient en fer-les.

 

 

Quins són els beneficis d’estudiar música per a joves i adults?

 

- Millora la intel·ligència, les habilitats del llenguatge, la memòria, la conducta i la intel·ligència espaial.

 

- Incideix sobre la plasticitat del cervell, facilita la recuperació de la memòria verbal, la capacitat d’atenció, millora l’estat anímic, les habilitats lectores i d’escriptura, especialment en persones dislèxies.

 

- Afavoreix ser una persona metòdica que cuida els detalls, planifica bé les tasques i té molta capacitat d’atenció.

 

- Potencia l’autoestima en ser la música un mitjà d’expressió molt potent.

 

- Ensenya a vèncer la por escènica, a assumir riscos, i aporta seguretat i autoconfiança.

 

- Si l’alumne o músic forma part d’una orquestra o grup, la música millora la disciplina i la capacitat de treballar en equip.

 

- De forma individual, tocar un instrument provoca la secreció de Dopamina en l’organisme, substància relacionada amb un estat de felicitat. En grup, provoca la secreció d’Oxitocina, substància relacionada amb sentiments de confiança i unió.

 

Per això, repeteixo que la música no té edat ni gènere. La qüestió és fer viure i sentir la música!

 

 

 

Maylos Pons Roselló

 

Doctora en Educació Musical

Directora de l’Escola de Música Pons Roselló de Lleida

Especialista amb els més petits

Afegeix un nou comentari

Nom
Comentari
Condicions legals

Comentaris (0)

Opinió
La Contra
Opinió
A l'utilitzar aquest lloc web, acceptes la nostra política de cookies.×
arrow_upward