SENSIBILITZACIÓ MUSICAL DE 3 A 5 ANYS I INICIACIÓ A L'INSTRUMENT
SENSIBILITZACIÓ MUSICAL DE 3 A 5 ANYS I INICIACIÓ A L'INSTRUMENT
"Moltes vegades, els pares amb nens petits em pregunten per què es considera tan important la sensibilització musical a l’etapa infantil.
Cal recordar que el primer llenguatge dels nens és la música i des del naixement es manifesta mitjançant el so. La música es pot començar a tractar de manera conscient ja des de l’embaràs, ja que s’ha demostrat que aporta molts beneficis per als futurs nadons, dels que ja he parlat en anteriors ocasions. Es pot començar amb un programa d’estimulació musical com és “Música per a nadons” de 0 a 3 anys, tot compartint la música, pares i fills, que els ajudarà al fet que quan arribin a l’etapa infantil de 3 a 5 anys s’endinsin en el món musical amb un clar avantatge. La música no els hi serà desconeguda i els nens tindran més seguretat emocional i confiança en ells mateixos.
Posteriorment, amb un programa de sensibilització musical de 3 a 5 anys (P3, P4 i P5) es poden treballar les capacitats auditives, vocals, rítmiques, motrius i cognitives. Això els ajudar al seu desenvolupament integral mitjançant la música i afavorirà millors resultats en el procés d’aprenentatge en el món educatiu, tot facilitant la seva experiència sensorial i motriu.
Ja sabem que la música és un potencial a desenvolupar que tots els nens tenen des de ben petits. Sempre dic que els nens son intrínsecament musicals, sempre i quan es desenvolupin les seves capacitats. Cal fer-ho de forma molt vivencial, pràctica, divertida, amena i adient per a cada edat de l’infant.
A l’etapa infantil es treballa la música per mitjà del moviment amb el mateix cos. Es busca el desenvolupament tonal i rítmic dels nens mitjançant l’audició, per extreure un major sentit de la música que escolten, interpreten, improvisen o componen. A les classes, els nens descobreixen la música fent música, cantant, fent ritmes, llegint una partitura, donant vida a les obres musicals mitjançant la rítmica.
Coneixent les diferents metodologies dels grans pedagogs del segle XX com ara Kodaly, Dalcroze, Willems i Orff, s’introdueix als nens al món sonor, i es treballa la música des de diferents perspectives, amb les quals desenvolupen la seva creativitat musical juntament amb les eines que posem al seu abast a l’escola.
Tanmateix, a l’etapa infantil és el moment adient per fer la roda d’instruments. Iniciem i posem en contacte al nen amb diferents instruments de manera lúdica i atractiva, per tal que descobreixi per sí mateix quin és l’instrument que més li agrada i mostri més aptituds amb ell.
Quins són els beneficis d’estudiar música a l’etapa infantil?
- Doncs la seguretat: els dona seguretat emocional i confiança, al sentir-se compresos al compartir cançons i ritmes, i estar immersos en un clima d’ajuda, col·laboració i respecte mutus.
- L’aprenentatge: l’etapa infantil és l’etapa d’alfabetització dels nens i amb la música es veu més estimulada que mai. Mitjançant la cançó en què les síl·labes són rimades, repetides i acompanyades de la gestualitat pròpia a l’hora de cantar-les, els nens milloren la seva forma de parlar i entendre el significat de cada paraula. D’aquesta manera s’enriqueix el llenguatge de forma més ràpida. No oblidem de què la cançó és un canal on es treballen totes les emocions.
- La concentració, memòria i atenció: la música és beneficiosa per als nens quant a la concentració que requereix i exercita. Millora la capacitat d’aprenentatge. Potencia la memòria, facilita l’atenció i l’aprenentatge d’altres idiomes.
- L'expressió corporal: la música estimula i molt l’expressió corporal. Emprant noves tècniques i recursos disponibles, s’adapta el moviment corporal als ritmes de diferents obres, contribuint d’aquesta manera la potenciació del control rítmic del cos.
La música s’ha d’entendre com un estimulant dels processos cognitius, afectius i senso-motrius que es produeixen en el cervell. A la nostra escola de música, fem viure i sentir la música, des dels més petits fins als més grans!"
Maylos Pons Roselló
Doctora en Educació Musical
Directora de l’Escola de Música Pons Roselló de Lleida
Especialista amb els més petits
Afegeix un nou comentari
Comentaris (0)