Creix el preu del cacau i divergència amb el cafè
La mona patirà "una petita pujada" en el preu
El preu del cafè i del cacau ha experimentat un increment exponencial en els últims anys. Els gremis del Cafè de Catalunya i de Pastisseria han apuntat com a solució la reducció dels marges de beneficis, encara que han reconegut que cal apujar el preu final al consumidor.
L’increment, segons assenyalen els experts, arriben al 32,5% entre els mesos de febrer del 2022 i d'enguany, segons recull l’Índex de Preus de Consum de l’Institut Nacional d’Estadística. Un augment que contrasta amb la dècada prèvia, en què el valor es va pràcticament mantenir i únicament es va encarir un 4,75%.
Els efectes del canvi climàtic, la gran indústria i la creixent demanda dels països asiàtics són algunes de les causes que expliquen la pujada d’aquests productes. Les tempestes i els episodis intensos de calor a Ghana i Costa d’Ivori, els dos països africans que concentren més de la meitat de la producció mundial de cacau, en l’últim any i mig han estat una de les raons per la sobtada pujada del preu.
El Gremi de Pastisseria de Barcelona, explica que, a més, la pèrdua de rendibilitat d’aquests cultius a Àfrica han fet substituir per d’altres amb beneficis econòmics més immediats com ara els de palma.
El mestre xocolater Lluc Crusellas, escollit el millor del món el 2022, ha reconegut que farà “una petita pujada” del preu de les mones aquest any.
El president del Gremi del Cafè de Catalunya i conseller delegat de Cafès Bou, Carlos Gotor, ha assenyalat que els motius de l'increment del preu del cafè són "complexos i variats".
La sequera ha estat molt greu en els darrers tres i quatre anys al Brasil i al Vietnam, que són els dos principals països productors de cafè del món, i cal recordar que aquests dos països acumulen el 55% de la producció mundial de cafè.
Hi ha qui diu, però, que aquest increment de preus no es notarà. Des de casa nostra, el responsable de Cafès Pont a la demarcació de Lleida, Ramon Piñol, assenyala que, de la seva banda, la bona gestió ha permès estabilitzar el preu. Piñol assenyala que "tot sembla indicar que després de les últimes pujades que ha tingut el preu del cafè en cru a la borsa de Nova York per la revalorització del dòlar i per les males collites que ha patit Brasil, principal productor d'Aràbica, i a Vietnam, principal productor de rebusta,
el seu preu s'ha establitzat al mercat. No pas així al món del cacau, on el seu preu s'ha disparat fins a un 50%".
Malgrat això, un altre dels indicadors que apunten a l’alça dels preus és que el cafè va ser el tercer producte més robat als establiments catalans el 2024, segons el 4t estudi sobre el furt als supermercats que elabora l’empresa STC (The Source Tagging Company), especialitzada en protecció antifurts als lineals. D’acord amb aquest informe, la xocolata va situar-se en la cinquena posició. Per això, l’anàlisi ha relacionat l’increment dels preus amb aquesta pujada de robatoris dels dos productes.
Afegeix un nou comentari
Comentaris (0)