"Saber fer-ho bé..."
Fa més de vint anys, la Unió Europea va anunciar una aposta ferma pel ferrocarril, tant per al transport de persones com de mercaderies. La iniciativa va acabar derivant en un ambiciós pla d'obres i un mecanisme per a finançar-lo. A casa nostra, havia de suposar, per fi, la culminació de l'anomenat Corredor Mediterrani, des d'Algesires fins a la Jonquera.
Tots plegats hem perdut el compte dels terminis incomplerts en la finalització del projecte, però ja saben que els anuncis governamentals i els programes electorals solen ser la versió política d'El conte de la lletera.
L'any 2016, empresaris de tot l'arc mediterrani van crear un lobby potentíssim i ben finançat que cada any organitza actes per pressionar el govern de torn i accelerar les obres. El lidera, majoritàriament, els empresaris de l'AVE (Asociación Valenciana de Empresarios) que presideix el drassaner Vicente Boluda, tenint a l'ombra el sempre persistent Juan Roig de Mercadona. Actualment, està llest tot el tram que transcorre per la Comunitat Valenciana, és el que té saber alinear-se amb el govern autonòmic de torn, tant si era del PP com si del PSOE. I com a gran fita que van aconseguir va ser que l'enllaç amb el corredor cantàbric el fessin passar per Saragossa-Terol-Sagunt. Han assolit que tots els ports del nord i les fàbriques de cotxes de Vigo, Pamplona, Vitòria... utilitzin aquesta via. Els catalans no vàrem saber lluitar pel Saragossa-Lleida-Tarragona i així continuem. A Catalunya encara estem de projecte en projecte i de tràmit en tràmit...
Tot i els avanços dels darrers anys, també és cert que hem descobert que el Mediterrani passa per Madrid, amb un ramal del corredor que avança més ràpidament que el de la costa. Adif n'acaba de licitar el projecte del tram aragonès, que estarà operatiu el 2025.
Malgrat la força dels empresaris i la feina d'entitats com Ferrmed, el ramal que uneix Andalusia, Múrcia, València i Catalunya avança més lentament. L'Espanya radial persisteix i el lobby més potent continua seient a la llotja del Bernabéu.
Afegeix un nou comentari
Comentaris (0)