"Estabilizar el sistema educatiu"
2 anys de pandèmia als centres educatius, on hem hagut de fer canvis
organitzatius i pedagògics importants degut a la necessitat d’implementar tot
un seguit de mesures anti-COVID, que han obligat als centres a aparcar un
bon grapat de projectes que estaven implementant. 2 anys plens d’incerteses i
d’angoixes, un llarg temps que ha demanat un sobreesforç dels docents, tant
a nivell personal com professional. 2 anys d’una duresa i d’un rigor mai viscuts
i al final del túnel, quan comencem a veure tots plegats la llum, des de la
Conselleria d’Educació, imposicions, canvis sobtats i improvisació a dojo. Un
curs històric! -escoltem els docents. Però la realitat és que hauria de ser el
curs de la tornada a la calma, de l’endreça, de la reorganització, de la represa
d’allà on ho vam deixar; sense mascaretes, sense fred a les aules, sense
pors. En lloc d’agafar aire i dedicar un curs a la reflexió i al debat pausat, des
de la Conselleria es torna a demanar als docents i al personal de suport a la
docència que tornin a fer un sobreesforç i entomin, entre d’altres, un canvi de
currículums.
El perill real de l'actual reforma curricular sorgida de la LOMLOE és la
devaluació dels continguts (les humanitats, la ciència, les arts...). Hi ha una
maniobra global a tot Occident, orquestrada pels poders econòmics, que
pretén imposar les competències bàsiques a base de devaluar el saber. Si bé
les competències poden resultar útils en alguns nivells educatius, esdevenen
un perill quan s'apliquen com un dogma per a aconseguir estadístiques
d'aprovats, maquillades a base de rebaixar continguts.
La lluita dels treballadors/es de l’educació i dels seus representants sindicals
ha de ser la d’assegurar que el currículum garanteixi l'accés al coneixement i
la cultura de tots els alumnes de Catalunya, independentment del seu origen i
condició.
Si bé és cert que la reforma curricular és un mandat de la LOMLOE, no ho és
menys que el Departament pretén anar a màxims per dissenyar un currículum
el màxim de competencial. Això explicaria perquè Catalunya encara no ha
enllestit la revisió (de fet, no s'han publicat els de Batxillerat), mentre que
moltes conselleries de l'Estat ja ho han fet, perquè només han retocat allò
existent al currículum anterior, amb la intenció de donar estabilitat al sistema.
Per contra, tots els indicis apunten que el canvi curricular, que comporta un
enfoc competencial molt “sui generis” prové directament de Catalunya i
d’alguns responsables de Via Augusta que pretenen “transformar” el sistema
educatiu d’acord amb valors neoliberals. I precisament aquestes singularitats,
amb propostes poc raonables i raonades, és el que ha comportat aquest caos,
improvisació i mala maror, fins i tot internament dins la pròpia Conselleria.
Rosa Aguilà
Sindicat USTEC-STES
Afegeix un nou comentari
Comentaris (0)