"Estabilizar el sistema educatiu"

2 anys de pandèmia als centres educatius, on hem hagut de fer canvis

organitzatius i pedagògics importants degut a la necessitat d’implementar tot

un seguit de mesures anti-COVID, que han obligat als centres a aparcar un

bon grapat de projectes que estaven implementant. 2 anys plens d’incerteses i

d’angoixes, un llarg temps que ha demanat un sobreesforç dels docents, tant

a nivell personal com professional. 2 anys d’una duresa i d’un rigor mai viscuts

i al final del túnel, quan comencem a veure tots plegats la llum, des de la

Conselleria d’Educació, imposicions, canvis sobtats i improvisació a dojo. Un

curs històric! -escoltem els docents. Però la realitat és que hauria de ser el

curs de la tornada a la calma, de l’endreça, de la reorganització, de la represa

d’allà on ho vam deixar; sense mascaretes, sense fred a les aules, sense

pors. En lloc d’agafar aire i dedicar un curs a la reflexió i al debat pausat, des

de la Conselleria es torna a demanar als docents i al personal de suport a la

docència que tornin a fer un sobreesforç i entomin, entre d’altres, un canvi de

currículums.

El perill real de l'actual reforma curricular sorgida de la LOMLOE és la

devaluació dels continguts (les humanitats, la ciència, les arts...). Hi ha una

maniobra global a tot Occident, orquestrada pels poders econòmics, que

pretén imposar les competències bàsiques a base de devaluar el saber. Si bé

les competències poden resultar útils en alguns nivells educatius, esdevenen

un perill quan s'apliquen com un dogma per a aconseguir estadístiques

d'aprovats, maquillades a base de rebaixar continguts.

La lluita dels treballadors/es de l’educació i dels seus representants sindicals

ha de ser la d’assegurar que el currículum garanteixi l'accés al coneixement i

la cultura de tots els alumnes de Catalunya, independentment del seu origen i

condició.

Si bé és cert que la reforma curricular és un mandat de la LOMLOE, no ho és

menys que el Departament pretén anar a màxims per dissenyar un currículum

el màxim de competencial. Això explicaria perquè Catalunya encara no ha

enllestit la revisió (de fet, no s'han publicat els de Batxillerat), mentre que

moltes conselleries de l'Estat ja ho han fet, perquè només han retocat allò

existent al currículum anterior, amb la intenció de donar estabilitat al sistema.

Per contra, tots els indicis apunten que el canvi curricular, que comporta un

enfoc competencial molt “sui generis” prové directament de Catalunya i

d’alguns responsables de Via Augusta que pretenen “transformar” el sistema

educatiu d’acord amb valors neoliberals. I precisament aquestes singularitats,

amb propostes poc raonables i raonades, és el que ha comportat aquest caos,

improvisació i mala maror, fins i tot internament dins la pròpia Conselleria.


Rosa Aguilà

Sindicat USTEC-STES

Afegeix un nou comentari

Nom
Comentari
Condicions legals

Comentaris (0)

A l'utilitzar aquest lloc web, acceptes la nostra política de cookies.×
arrow_upward