"Prou! Aquí no hi ha racisme", l'opinió de Roger Torres

Llegeixo esfereït el titular de la notícia on alcaldes i empresaris de la fruita diuen: "prou, aquí no hi ha racisme." Cert, aquí no hi ha racisme, aquí només hi ha 100 negres dormint al carrer, mà d'obra barata que espera que algú els faci un contracte. Això potser algú no ho veu com a racisme, doncs, què hauria de ser?


Vivim en una societat malalta, i hauríem de reconèixer que som racistes, que tenim fòbia a la pobresa, al desconegut.... I per què? Perquè som poc crítics, perquè ens empassem viure en un sistema capitalista que permet generar persones excloses, que permet distingir humans amb papers d'humans sense papers, un sistema que permet que les persones siguin només mà d'obra barata.

Ens equivoquem senyors alcaldes i senyors empresaris d'objectiu si només ens preocupa la imatge que donem i no la manera com hem d'acollir les persones, gestionar el territori i marcar l'estratègia conjunta del mercat de la fruita.


Dins d'aquest onatge de les campanyes de la fruita les entitats socials hem estat utilitzades per posar pedaços assistencialistes a una realitat que demana un canvi de model. El problema no és un problema social, és una qüestió de drets i de sistema econòmic. I aquí és on estem totes i tots d'acord, en què es pugui regularitzar la situació administrativa de moltes persones que porten temps vivint entre nosaltres i no poden treballar perquè no tenen un paper. Ens equivocaríem d'objectiu si el tema fos només la imatge que donem.


Vull agrair als temporers la seva feina, la seva paciència. Vull agrair als pagesos, pel seu tenir cura del territori, als tècnics i polítics locals per posar mesures pal·liatives, a l'activista que ens fa obrir els ulls a les injustícies, a les entitats per donar un suport... Però no n'hi ha prou. Cal alçar una senyera conjunta i anar més enllà. Cal denunciar el sistema del mercat que és injust i les polítiques racistes que li donen suport. Vull agrair, vull denunciar i vull demanar perdó al Mamadou, al Cherik, al Baba i al centenar de persones més que els he tingut sota de casa tot un mes dormint al carrer.


Avui són els negres que dormen a la caseta de fusta els que ens recorden que el sistema és injust. Però recordem també les 20.000 treballadores i treballadors de Nissan. El sistema no és racista, nosaltres sí. Nosaltres podem canviar, el sistema per si sol, no. Si canviem i canviem junts, també podríem canviar el sistema. Tant de bo el manifest de l'estiu vinent sigui, oh benvinguts, passeu, passeu!


Afegeix un nou comentari

Nom
Comentari
Condicions legals

Comentaris (7)

miguel angel moll16/06/2020, 09:34
Bravo Roger. totalmente de acuerdo, pero seguimos sin hacer nada, pero seguimos mirando para otro lado, pudriendo nuestra sensibilidad y olvidandonos de la justicia.
Ramon Vicens16/06/2020, 11:53
Molt bé Roger, calen més persones com tu, que parlin clar dels problemes reals que tenim amb els immigrants, que no deixen de ser de no acceptació de persones nouvingudes d’una altra raça, el que també ens portaria a parlar de fòbia a la gent d’un altre color. Estem en un món, amb un sistema capitalista, on les paraules que imperen són rendibilitat i competitivitat, però que els hi queden molt llunyanes les paraules solidaritat i acolliment. Cal com dius lluitar per un canvi de sistema, on hi hagi un canvi de valors imperants, n no es generin persones excloses per diversos motius egocèntrics, que fan veure als altres com una amenaça, enlloc com una possibilitat d’enriquiment personal i social. I per això en cal unir forces de totes es persones, grups, col·lectius que defensem aquests valors per plantar cara al sistema i lluitar per canviar-lo.
Anna Jiménez Llorens16/06/2020, 17:59
Totalment d’acord! Calen canvis estructurals i de fons, no actes de maquillatge social.
Anònim16/06/2020, 20:17
Totalment d’acord. Hem de canviar el model econòmic, hem tingut l’oportunitat a tocar dels dots... hem tingut temps per parar i pensar, per viure i tornar a posar el que era important al centre, però les presses per tornar a la ‘normalitat’ no deixarà canviar, no ens deixaran canviar... el sistema perpetua i no et deixa estar-te, quedar-te fora... felicitats Roger, ets valent!
Magda16/06/2020, 21:22
Felicitats Roger, per les teves paraules. Ets valent i un autèntic seguidor de Jesús.
M Carme Molist Subirachs17/06/2020, 14:10
Gràcies Roger per manifestar ben clarament el que està passant! Hem de ser molts més, tots, a denunciar tantes situacions d'injustícia que s'estan donant al nostre entorn. Com bé dius és el sistema el que està malalt i convé sanejar-lo, canviar-lo. Ens hi posem?
Catalunya alliberada17/06/2020, 15:51
Estem totalment d'acord Roger però ens preguntem....volem canviar el sistema, perfecte però quina altra opció hi ha ? S'han de buscar opcions de canvi. No només verbalitzar sinó cal mètodes polítics i/o econòmics nous.El capitalisme és dolent peró el socialisme que coneixiem (URSS, CUBA,etc...) també. Per tant, què volem ? Nosaltres apostem per un NeoHumanisme econòmic, social i polític que no pensi tant en els diners i més en la situació de la persona. Moltes gràcies.
A l'utilitzar aquest lloc web, acceptes la nostra política de cookies.×
arrow_upward